سوالات و پاسخ آزمون تعیین سطح ماموران مالیاتی سال ۹۷

سوالات و پاسخ آزمون تعیین سطح ماموران مالیاتی

سوالات و پاسخ آزمون تعیین سطح ماموران مالیاتی سال ۹۷

************************************

توضیحاتی در مورد ممیزین مالیاتی : 

ممیزین مالیات به چهار درجه تقسیم می شوند وعبارتند از کمک‌ ممیز ، ممیز ، سرممیز و ممیز کل کسانی می‌توانند به سمت کمک‌ ممیزاز بین کارمندان وزارت دارایی منصوب و یا از بین اشخاص خارج استخدام شوند که دارای گواهینامه ‌خاتمه تحصیل از آموزشگاه عالی وزارت دارایی و یا لیسانس در رشته مالی یا اقتصادی و یا بازرگانی باشند و در صورتی که تعداد داوطلبین مزبور کافی ‌نباشند وزارت دارایی می‌ تواند لیسانسیه‌ های رشته قضایی را هم بپذیرد.

کمک‌ ممیزین ازطریق امتحان عمومی منصوب می شوند برای احراز شغل ممیزی چهار سال توقف و اشتغال درشغل کمک ‌ممیزی ضروری است.
برای احراز شغل سرممیزی چهار سال توقف و اشتغال درشغل ممیزی لازم است.
برای احراز شغل ممیز کل نیز حد اقل چهار سال توقف واشتغال در شغل سرممیزی.
‌ارتقاء به هر یک از مشاغل مذکور با رعایت سایر شرایط ومقررات قانونی صورت‌پذیر است.

سوالات و پاسخ آزمون تعیین سطح ماموران مالیاتی سال ۹۷

ارتقای شغل ممیزی به سرممیزی کل به چه صورت است؟

برای انتخاب شاغلین شغل ممیزی، به سرممیزی کل ، مادام که واجد شرایط یافت نشود از کارمندان وزارت دارایی که‌ داوطلب احراز مشاغل مذکور باشند، استفاده خواهد شد به شرط این که برای شغل ممیزی دارای پنج سال و برای شغل سرممیزی دارای ده سال و برای‌شغل ممیزی کل دارای پانزده سال سابقه خدمت باشند و در امتحان شرکت کنند و حداقل با معدل ده پذیرفته شوند.
تغییر شغل ممیزان مالیات پس از انتصاب به مشاغل مربوطه مجاز نخواهد بود مگر بنا به تقاضای شخصی یا موافقت آنها یا حسب نظر‌دادستان انتظامی مالیاتی و یا رأی هیأت عالی انتظامی مالیاتی بر طبق مقررات مربوط به فصل هفتم این لایحه قانونی اما تغییر حوزه خدمت آنها‌ امکان‌پذیر است.

‌وظایف و اختیارات ممیزان مالیات

اجرای قوانین مالیات های مستقیم از لحاظ رسیدگی و تشخیص درآمد و مالیات مؤدیان مربوطه (‌اعم ازاین که مؤدی موظف به تسلیم اظهارنامه ‌بوده یا نباشد) از وظایف ممیزان مالیات است.
کمک‌ ممیزان مالیات و بر طبق تعلیمات آنها وظایف محوله را اجرا می کنند و از جهت تشخیص درآمد و مالیات مسئول اقدامات‌ خود در حدود وظایف و ارجاعات محوله هستند و به هر حال مسئولیت کمک‌ ممیزان رافع مسئولیت قانونی ممیزان مالیات نخواهد بود. ممیزان مالیات باید مندرجات اظهارنامه‌های تسلیمی مؤدیان را به دقت رسیدگی کرده و در صورتی که ایرادی بر آن وارد نباشد قبولی خود ‌را ظهر اظهارنامه مربوطه اعلام کنند.
تسلیم اظهارنامه از طرف مؤدی در خارج از مواعد مقرر قانونی مانع رسیدگی اظهارنامه به وسیله ممیزان مالیات نیست اما جریمه مقرر‌قانونی بایستی از آن مؤدی وصول شود.

ممیزان مالیات برای رسیدگی به اظهارنامه با تشخیص هر گونه درآمد مؤدی باید به کلیه دفاتر و اسناد و مدارک مربوطه مراجعه و رسیدگی‌ کنند و مؤدی مالیات مکلف به ارائه و تسلیم آن به ممیزان مالیات است و گرنه بعدها به نفع مؤدی در امور مالیاتی قابل استناد نخواهد بود.
ممیزان مالیات در صورتی که دفاتر یا مدارک مؤدی را در دفتر کار مؤدی یا محل دیگری مشاهده کنند باید آنها را برای رسیدگی به حوزه‌ مالیاتی برده و پس از رفع نیاز باز گردانند.

چگونه از محصولات جدید در زمینه حل مسائل حسابداری مطلع شویم؟ 

توصیه می کنیم برای مطلع شدن از مطالب بروز در خصوص حل تسریحی کتب حسابداری ، از طریق تلگرام به شماره ۰۹۱۱۷۴۱۵۲۸۷ پیام دهید تا لینک کانال ارشد حسابداری را برای شما ارسال کنیم تا با عضویت در این کانال ، از مطالب جدید ما با خبر شوید. 

سوالات و پاسخ آزمون تعیین سطح ماموران مالیاتی سال ۹۷

ممیزین مالیات باید ضمن مراجعه و رسیدگی به اظهارنامه و دفاتر مؤدیان از جریان فعالیت عمده آنها با هم یکدیگر را مطلع و چه بدین‌ وسیله و چه به وسایل دیگر ازدفاتر و اسناد سایر مؤدیان برای تشخیص درآمد مؤدی مربوطه استفاده کنند.
اشخاص ثالث در مواردی که به خاطر اعمال حقوقی آنها یا مؤدی ، درآمدی عاید مؤدی شده که سند مربوط به آن درآمد نزد آنها باشد مکلف‌ هستند با مراجعه و مطالبه ممیزان مالیات آن دفاتر و همچنین اصل و یا رونوشت اسناد مربوطه را در اختیار ممیزان مالیات بگذارند والا چنانچه در‌اثر کوتاهی آنها زیانی متوجه دولت شود علاوه بر این که مسئول جبران زیان وارده به دولت خواهند بود به جریمه‌ ای معادل یک دهم اصل مالیات‌ مربوط به آندرآمد محکوم خواهند شد. مرجع ثبوت زیان و در صدور حکم بر طبق مفاد این ماده مراجع صالحه قضایی است. 

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا